2009-01-09

PP - spelet

Det pågår en intensiv debatt kring Brynäs pp-spel hos Keb. Vissa anser att Brynäs är för ineffektiva i sitt PP spel ... näst sist som de ligger i statistiken ... andra anser att det inte är något större problem, och redovisar statistiska beräkningar, hänvisar till förra säsongen etc.

Jag själv skulle vilja se pp-debatten på ett annat sätt inte via effektivitetsprocent etc, för det vet vi alla vid det här laget ... Brynäs är inte måleffektiva i år, utan lever på en stabil defensiv med få insläppta mål och sedan nyper man in några av de chanser man får, de verkligt heta.

Det jag tycker är problemet med pp-spelet är att det är för dåligt ... rent speltekniskt ... svårt att få in pucken kontrollerat och effektivt i zonen, väl där är det för långsamt, många felpass etc, där tycker jag problemet ligger.

Jag vill se ... in med pucken snabbt och säkert i zonen, mycket skott som TRÄFFAR mål, då blir det returer, som ngn av våra bökare, Tvärvigg eller Granis kan trycka in, då får vi upp den där effektivitetsprocenten. I mina ögon behöver ett fungerande pp-spel inte alltid resultera i ett mål men väl ett etablerat tryck där man tröttar ut motståndarna och bygger förutsättningarna genom att vara i zonen. I dagsläget saknar dock Brynäs detta, eftersom vi lägger drygt en minut av våra pp i egen zon eller mittzonen.